Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Piacszegmentáció

2008.01.04
A megfelelő célpiac kiválasztása a piacszegmentációval kezdődik. A piacszegmentációk száma végtelen, mivel a vállalatok lehetőségei korlátozottak, ezért a saját működési területük kiválasztására kényszerülnek.
Tehát a szegmentáció valójában egy kényszer, annak érdekében, hogy célcsoportok jellegének legmegfelelőbb marketingeljárásokat tudjuk alkalmazni. Sok vállalatnak hosszútávon csak így van esélye a fennmaradásra.
 
A piacszegmentáció előnyének tekinthető, hogy a vállalat javítja, bővíti ismereteit a vásárlói viselkedéssel kapcsolatban, képessé válik egyedi vevői igények kielégítésére is, a keresletváltozás követése felgyorsul, a vállalat erős és gyenge oldalai jobban értékelhetők lesznek, speciális marketingprogramok kidolgozása is lehetővé válik.
 
Az előnyök mellet hátrányai is vannak a piacszegmentációnak, többek közt, hogy magasak a speciális termékek bevezetési költségei, minden piaci szegmens saját menedzsercsapatot igényel, a piacot folyamatosan vizsgálni kell, és ez a piackutatás költségeire is jelentős hatással van.
A piacszegmentáció legfontosabb lépései:
-          versenyhelyzet elemzése
-          a vállalat szempontjából szóba jöhető ismérvek eldöntése
-          a vállalat célpiacának kiválasztása
-          a célpiac elemzése, kezelése
A szegmentálási szempontok a szerint különböznek, hogy milyen vásárlói igények.
 
Dr. Zeller Gyula (Marketing, 9) szerint az ipari piaci kínálat pozícionálásának a főbb szempontjai a következők:
 
a.)     Demográfiai jellemzők: meg kell határoznunk, hogy mely iparágba tatozó vevők a fontosak a számunkra, mekkora vállalatokra és milyen földrajzi környezetre összpontosítsunk.
 
b.)    Működési jellemzők esetében fontos, hogy mely technológiára összpontosítsunk, a vevők egyben felhasználók-e, illetve meg kell határoznunk a vevőkapacitást is.
c.)      Beszerzési szempontoknál tudnunk kell, hogy a célpiacunkon milyen a beszerző szervezetek típus, melyek a legfontosabb döntési szempontok.
d.)    Vásárlási tényezők tekintetében tudnunk kell, hogy mely vállalatok kívánnak sürgős szállításokat, milyen alkalmazási lehetőségekre koncentráljunk, milyen rendelési volumenre számítsunk.
 
e.)     Személyes jellemzők ismerete is fontos lehet számunkra. Jó tudni, hogy milyen a vevő értékrendszere, a kockázatot vállaló vagy a kockázatot kerülő vevők a fontosabbak számunkra, valamint, hogy a hűséges vagy a nem hűséges vevőre fordítsunk-e nagyobb figyelmet.