Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kiskereskedelem jellemzői, feladatai, típusai

2008.02.02

A kiskereskedelem jellemzői, feladatai, típusai

 

A kiskereskedelem: az a közvetítői tevékenység, amelynek során a termék a végső fogyasztónak kerül eladásra személyes vagy családi, tehát nem üzleti felhasználás céljából.

 

A kiskereskedelem sajátos feladatai:

 

.        kialakítja a megfelelő termékválasztékot, s eladásra kínálja fel azt.

.        információkat gyűjt a piac állapotáról, tendenciáiról

.        raktározási, készletezési, áru elhelyezési, árazási feladatokat lát el

.        lebonyolítja az árucserét a végső fogyasztóval

 

A kiskereskedelem típusai:

 

  1. a tulajdonlás típusa szerint:

 

.        független: amikor csupán egy bolt üzemeltetését látja el a tulajdonos, ált. saját maga végzi az értékesítést, esetleg 1-2 alkalmazott.

.        lánc típusú: több üzlet közös tulajdonos felügyelete alatt áll. pl. CBA

.        franchise rendszerű: szerződéses kapcsolat áll fenn a rendszert átadó és átvevő között

.        bérelt rendszerű: az üzlet egy részét, az áruház egy osztályát a bérleti díj fejében a bérlő üzemelteti.

.        szövetkezeti rendszerű: a tulajdonosok száma nagy, s a működés a szövetkezeti törvénynek megfelelő formák és keretek között zajlik. (Magyarországon az un. Fogyasztói szövetkezetek terjedtek el inkább - ÁFÉSZ)

 

  1. a megjelenés, a fogyasztó kiszolgálásának megoldása szerint

 

.        bolti

-     vegyeskereskedések: szűk áruválaszték, kis méret, kevés, képzetlen eladó, főleg a sűrűn lakott lakótelepi környezetben helyezkednek el

-     ABC áruházak, szupermarketek: önkiszolgálásra épülnek, áruválasztékuk nagy, ehhez viszonyítva viszont kis eladótér, lakókörnyezetben és belvárosban egyaránt megtalálható. Pl.: Billa, Csemege

-     diszkont áruházak: áruválasztéka és szolgáltatásai szűkösek, az ár viszonylag alacsony. Lakótelepekhez közel helyezkedik el. A termékeket előre csomagolt, dobozolt formában árusítják, legfontosabb vonzerejük a vezértermékek (tej, kenyér, olaj, liszt) alacsony ára jelenti. Pl.: Penny, C+C

-     hipermarketek: nagy áruválaszték, alapterületük óriási (500 m2 felett) főleg a városok szélén helyezkednek el. Pl.: Metro, Cora, Auchan, Tesco

-     bevásárló központok: nagy méretű, sok bérelt üzletet magukba foglaló, 50-70 ezer m2-es, szórakoztató és vendéglátó egységekkel kiegészült, általában a városszélen elhelyezkedő kiskereskedelmi formák.

-     butikok modellboltok: jellegzetesen magyar képződmények, divatcikkek, cipők, ruhák árusítására jöttek létre, jelentőségük visszaesett.

-     márkaboltok, szaküzletek: jó márkanevű, döntően multinacionális cég termékeinek forgalmazására, illetve meghatározott termékcsoport árusítására létesültek. Pl.: Keravill, Domus, DM

-     vásározó kereskedők: meghatározott napokon, szűk termékválasztékkal, nem v. „félremárkázott” termékekkel, viszonylag alacsony áron, minimális szolgáltatással, a garancia hiányzik, a minőség alacsony.

-     piacok: elsősorban élelmiszerek (zöldség, gyümölcs) árusítása, az árak a minőségtől függően eltérhetnek, bár az értékesítési idő alatt összehangolódhatnak. Válogatni és alkudni szabad.

 

vendéglátó-ipari egységek (a kiskereskedelem sajátos vállfaja):

 

-     pecsenyesütők, lacikonyhák

-     kocsmák, talponállók, sörözők, borozók

-     üzemi étkezdék, menzák, önkiszolgáló éttermek: korlátozott nyitvatartási idő, fizetőeszköz gyakran ebédjegy v. kupon

-     éttermek, csárdák

-     gyorséttermek

-     pub: étkezést nyújtó, egy-egy sörféleségre szakosodott, biliárd, illetve más játékok

-     cukrászdák, kávéházak, presszók

-     bárok, lokálok, diszkók, night club-ok

 

.        bolt nélküli

 

-     automaták: üdítők, csokoládék, menetjegyek, óvszerek, pénz, cigaretták, kávéféleségek forgalmazására, bank és játék automaták. 24 órás hozzáférés, magas ár, gépek feltöltése, karbantartása, a pénz begyűjtése jelentős emberi erőforrást igényel.

-     közvetlen eladás: személyes kapcsolat kiépítését igényli vevő és eladó között. (biztosítási ügynökök, árnyékolástechnikával foglalkozók). Sajátos típusa a vevőt ügynökként bevonó Multi Level Marketing.

-     közvetlen (direkt) marketing: a vevő személytelen eszközökön keresztül kapja meg a vásárlási felhívást, megrendelését levélben, faxon, telefonon juttatja el a szállítóhoz. Működtetési költsége alacsony, földrajzi lefedési lehetősége kitűnő, lehetőséget ad új piaci szegmensek meghódítására.

-     beszerzési szolgálat: hazánkban nem elterjedt. Lényege, hogy a vevőtől összegyűjtött, naponta összegzett igényeket közös vásárlással elégítik ki, kihasználva a nagytömegű beszerzésekből származó árelőnyöket.

 

 

Irányzatok a kiskereskedelemben

 

  1. Életgörbe-modell:

Az idő múlásával egy-egy üzlettípus jelentősége megváltozik. Kétszáz évvel ezelőtt a szatócsboltok fejlődésük dinamikus szakaszában voltak. A harmincas években szerepüket az áruházak, az 50-es, 60-as években a szupermarketek, ma a bevásárlóközpontok vették át, a következő generáció a Computerland, vagyis a vizuális áruház, internetes értékesítő rendszer. A boltok életpályájának elmaradhatatlan eleme: a születés, fejlődés, érettség, hanyatlás, eljelentéktelenedés.

 

  1. Brown kiskereskedelmi kereke:

Az új üzlettípusok megjelenésükkor alacsony árakon és költségekkel dolgozva alacsony profitot érnek el. Az idő múlásával fogyasztóik és eladásaik nagysága emelkedik. Modernizálják körülményeiket, termékkínálatukat, szolgáltatásaikat és egyre tradicionálisabbá válnak. Egyre több dolgozót alkalmaznak, vonzóbb helyszínt építenek, hitelt nyújtanak, hazaszállítják a terméket. Ezzel költségeik és áraik növekednek, így lehetőséget adnak újabb üzletgeneráció megjelenésére. A modell természetesen nem teljes körű, számos üzlet nem ezt az utat követi, másrészt a keréken történő folyamatos elmozdulás során elveszíthetjük a hűséges fogyasztókat.

 

Kiskereskedelmi marketingdöntések

 

  1. üzlet helyszínének kiválasztása:

 

.        városközponti üzletek: általában a sétálóutcákon v. azok közelében helyezkednek el. Áraik viszonylag magasak, berendezéseik, atmoszférájuk vonzó. Visszaszorulóban vannak a parkolási nehézségek, illetve a sétáló, nézelődő életforma visszaszorulása miatt.

.        lakótelepi, külvárosi üzletek: részben az intenzív értékesítés területei, másrészt a nagyméretű szupermarketek, bútoráruházak színterei.

.        településen kívüli üzletek: bevásárló központok, hipermarketek, benzinkutak.

 

  1. az üzlet atmoszférájának, megjelenésének kialakítása

 

.        külső elemek: kirakat, bejárat, üzletkép, környezet megjelenése

.        belső általános elemek: színek, burkolatok, világítás, hőmérséklet, közlekedő utak szélessége, pénztárelhelyezés, tisztaság.

.        belső bútor és táblarendszerek, termékcsoportok és a személyzet elhelyezése.

 

  1. áruválaszték kialakítása: a termékválaszték szélessége és/vagy mélysége befolyásolja a célpiac nagyságát, megközelíthetőséget, elérhetőségét, lehetőséget adva a vállalkozó igényei szerinti vevőrétegek megnyerésére.

 

.        széles termékválaszték: alacsonyabb ár, alacsonyabb profit, vevőcsalogató hatás

.        szűk, egyedi termékkínálat: magas profit elérését teszi lehetővé.

 

  1. technológiai kérdések:

 

.        készleteket folyamatosan nyomon követő elektronikus, számítógépes pénztárrendszerek

.        elektronikus fizetési módok

.        gyors kölcsönfelvételt lehetővé tevő, bankkal kapcsolatban álló terminálok

.        modern hűtő, szellőztető, légkondicionáló eszközök.