Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Gazdasági elemzés

2009.03.29

Felmérésünk során a Toyota autókkal kapcsolatban végeztünk vizsgálatokat a vevői elégedettségre és az új hibrid hajtásra vonatkozóan.

 

A vizsgálatokat az alábbi folyamatok alapján végeztük:


Az előkészítés során meghatároztuk a vizsgálat célját, amely történetesen a Toyota gépjárművek iránti igényfelmérésre és tapasztalatokra irányult.

 

 A kutatás témakörei:

  • Mekkora igény jelentkezik a különböző típusokra, ezen belül az új hibrid-hajtású Prius-ra? A célcsoport érdeklődésére számot tarthat-e olyan autó, amely ezzel a pozícióval jelöli magát?
  • Mennyire hiteles ez a pozíció?

 

Célcsoport:

Azok a személyek, akik érdeklődnek a különböző típusok és újdonságok iránt, szeretnek vezetni, autójukat rendszeresen használják.

 

A vizsgálatot megkérdezéses módszerrel végeztük, írásban.

 

Az úgynevezett „terepmunkát” az elemzésben résztvevő csapattagok (Csordás Szilvia, Fauszt Gábor,Kincses Tibor, Szendrei Csilla) végezték.

 

Az adatgyűjtést a szekunder információk beszerzésével kezdtük.


A Toyota a következő információkat bocsátotta rendelkezésünkre:

 

1. ábra Toyota FY2006, Financial Section, 58. oldal, Földrajzi piacok értékesítési adatai 2004 és 2006 között

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


A gépkocsigyártás és értékesítés a Toyota legjelentősebb üzleti szegmense, a vállalat teljes bevételének 90%-át adja.

 

Világviszonylatban a gépjárműpiac magasan versenyképes, de ingadozó is egyben. Az autókra számos követelmény van hatással, beleértve a szociális, politikai és általános gazdasági kondíciókat; az új autók és technológiák bemutatása; és költségek a fogyasztók által, hogy megvásárolják és használják is a járműveket. Ezek a tényezők válthatják ki a fogyasztók változatos sokrétű igényeit évről évre a különböző földrajzi piacokon és a különböző autótípusok iránt.

 

Japánban 2004-hez képest 2005-ben emelkedett az értékesítési volumen annak ellenére, hogy a hazai piac hanyatlott.  A 2006-os év folyamán az eladott darabszám némileg csökkent. Mindez köszönhető a hazai kereskedők kemény munkájának és az új termékek aktív bemutatásának, amely találkozott a vevők igényeivel.

A tengeren túli értékesítés növekedett Észak-Amerikában, Európában, Ázsiában és az egyéb térségekben, oka, a kiszélesített termékkínálat, amely gondoskodott a regionális szükségletekről a 2005-ös és 2006-os év folyamán.

 

2006-ban az értékesítés Észak-Amerikában növekedett a legjelentősebben, amíg 2005-ben Ázsiában volt a legnagyobb fejlődés.

 

A kérdőív megszerkesztésekor ügyeltünk arra, hogy rövid, lényegre törő kérdéseket tegyünk fel és a visszajelzéseket könnyen fel tudjuk dolgozni. (A kérdőívet lásd a mellékletben.)

 

A kérdőívet egy 5 fős mintán próbáltuk ki.

A feldolgozás során jelentkezett néhány hiányosság, amit pótolnunk kellett, és akadtak olyan pontok, amelyeket összevontunk.  A végleges kérdőív a mellékletben látható.

 

Eredmény:

 

A vizsgálat 16 fős reprezentatív mintán történt, omnibuszkutatás keretében. A kutatás során a Toyota autók közül a Prius-ra helyeztük a fő hangsúlyt.

Azért döntöttünk az omnibuszkutatás mellett, mert így több információhoz juthattunk, mintha csak egy reprezentatív felmérést végeztünk volna. Fontos szempont volt az, hogy a termék mellett mérjük a vevői megelégedettséget és igényeket is.

 


A kutatás legfontosabb megállapításai:

 

A megkérdezetteket az alábbi arányban érdeklődnek Toyota autók iránt:

 

2. ábra Felmérés 2007 április

 

A grafikonból jól látható, hogy  Corolla (14,81%)és az Avensis (14,58%) iránt érdeklődnek a leginkább, ám a Prius (13,66%) is előkelő helyen áll a megkérdezettek körében.

Ennek oka, hogy a Corolla és az Avensis egy megfizethető, családi autó kategória.

 

A Priust, árát és szolgáltatásait tekintve már a felső kategóriás autók közé sorolható, első sorban cégek érdeklődnek iránta, a kedvező üzemanyag-fogyasztási és környezetvédelmi tulajdonságai miatt, amely a hibrid-hajtásnak köszönhető.

 

A Yaris (12,5%) főként nők körében kedvelt, nem kifejezetten családi autó, viszont kedvező a fogyasztása, és könnyű vele parkolni. Kis autó létére nagyon jó vezetési élményt nyújt.

 

A Land Cruiser (13,19%) inkább a férfiak által kedvelt, mivel erőt, egyéniséget sugároz a megjelenése.

A kutatás során választ kaptunk arra is, hogy mi motiválja a fogyasztókat, amiért a Toyotát választják:

 

3. ábra Felmérés 2007 április

 

A megkérdezettek legfontosabb motivációs tényezőknek a megbízhatóságot (18,33%) nevezték meg. Csak ezután következik a minőség (17,77%) és a biztonság (17,77%).

A felmérés szerint a fogyasztókat legkevésbé a márka (14,59%) és az ár (14,59%) motiválja.

 

Ennek oka, hogy napjainkban jelentős választék található a piacon, közel azonos áron. A márkák között a versenyt a megbízhatóság, a biztonság és a minőség szintje generálja.

 


A termékjellemzők tekintetében a következő fontossági sorrend alakult ki:

 

A megkérdezettek a termékjellemzők közül az üzemanyag fogyasztás fontosságát emelték ki. Ennek oka, az üzemanyagárak jelentő mértékű változása, főleg a tavaszi és nyári időszakban, valamint az egyre gyakoribb dugók kialakulása.

 

 A forma vizsgálata során a kényelmet (27,23%) tartják a leglényegesebbnek, amíg a külső és belső design (23,98%) kevésbé meghatározó tényező a vásárlásnál.

 

A technológia vizsgálata során a már említett üzemanyag-fogyasztás (28,69%) mértéke a leginkább központi kérdés, amíg az új hibrid-hajtás a megkérdezettek számára csak 23,47%-ban fontos tényező a választásnál. Ennek oka, valószínűleg az új technológia magas ára lehet. Véleményünk szerint, rövid időn belül teret fog hódítani a hibrid-hajtás a régi konstrukciókkal szemben.

 

Vezetési élmények között a vezethetőséget (22,01%) jelölték meg válaszadóink, amely számukra megelőzi az egyszerű parkolást (18,45%) és a műholdas navigációs rendszer (18,13%) opcióját. Az autók könnyű kezelhetősége 21,36%-ban fontos a választás során.

 

A biztonság kategóriájában a fékhatás, fékezés fontosságát emelték ki a megkérdezettek, amely betudható a mai közlekedési morálnak és az egyre több száguldozó autóvezetőnek. Érdekesség, hogy a passzív biztonságot 4,15% ponttal ítélték kevésbé fontosnak a kérdőíveket kitöltők, mint a fékezést.

 

A hibrid-hajtásnak számos olyan kedvező tulajdonsága van, amelyet eddig nem, vagy csak részben tudtak a régi technológiákkal megvalósítani. Napjainkban egyre fontosabbá válik a környezetvédelem kérdése is. A hibrid-hajtású autók nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy kevesebb legyen a károsanyag-kibocsátás.

 

A hibrid-hajtás tulajdonságait fontosság szempontjából a következőképpen értékelték a megkérdezettek:

4. ábra Felmérés 2007. április

 

Ahogyan a grafikon is mutatja, az embereket egyre jobban foglalkoztatja, hogy megóvják környezetüket. Ezért gondolják, hogy a környezetvédelem (21,19%) az egyik legfontosabb tulajdonsága a hibrid-hajtású autóknak. A már említett okok miatt nem meglepő, hogy az alacsony fogyasztás (20,87%) szintén központi kérdés minden fogyasztó számára.

 

 

Kérdésünkre, hogy ajánlanák-e másnak is a Toyota Prius, az alábbi eredmények születtek:

Valószínűleg nem, vagy esetleg ajánlaná 12,5%, biztosan ajánlaná 31,25%. A legtöbben, 43,75%, valószínűleg ajánlanák másnak is, hogy Toyota Priust vásároljon.

 

Amennyiben lehetőségük nyílik rá a megkérdezettek 37,5%-a vásárolna valószínűleg Toyota Priust. A válaszadók 25% nyilatkozta, hogy biztosan ezt a típust választaná mind a környezetvédelmi, mind az üzemanyag-megtakarítási szempontok alapján.

 

A kérdőívet kitöltők 63 %-a férfi és 38 %-a nő. Az életkor szerinti megoszlás a következő:

17-25 éves:     12,5%

26-35 éves:     50,0%

36-50 éves:     25,0 %

50 év feletti:   12,5%

 

Összességében elmondható, hogy a Toyota gépjárművek kedveltek a magyar fogyasztók körében, köszönhetően a megbízhatóságának, minőségének és biztonságnak. A termékjellemzők közül a műholdas navigációs rendszert értékelték a legkevésbé fontosnak, amely betudható annak, hogy Magyarországon még nem annyira elterjedt, az ára is csak lassanként csökken. A fogyasztók nem hajlandók érte többletköltséget fizetni, ha nem muszáj. Az üzemagyag-fogyasztás mértéke viszont szinte minden gépjármű-tulajdonos számára központi kérdés.

 

A Toyota által kifejlesztett hibrid-hajtás még újdonság, de környezetvédelmi és takarékossági szempontok miatt egyre többen hajlandók lesznek megfizetni ezt a szolgáltatást hiszen, főleg akik sokat autóznak jelentős összegeket takaríthatnak meg általa.

 

A Toyota főként Japánban és Észak-Amerikában hódít, de Európában is kezdi megerősíteni pozícióját. A jelenlegi piacot figyelembe véve van esélye az előkelő helyek egyikének megszerzésére.

Ezt az a tény is megerősíti, hogy válaszadóink fele nem zárkózik el attól, hogy a jövőben Toyotát vásároljon.

 

A vállalat jövőbeni legfontosabb feladata, hogy marketing eszközök segítségével minél több rajongó szerezzen Európában is a Toyotának.